Folkhögskolan – en hållbar väg för deltagare med NPF/AST

Lena Fredin från Fornby folkhögskola reflekterar kring hur folkhögskolan kan få deltagare att lyckas och komma vidare med sina liv på egna villkor. En föreläsning om möjligheterna till samverkan för att stödja deltagare med funktionsvariationer.
Uppdaterad: 6 november 2020

 

Presentation

Folkhögskolan – en hållbar väg för deltagare med NPF/AST (pdf) >

Träffa Lena i Google Meet

Du får även möjlighet att träffa Lena vid ett möte i Google Meet, den 5 november kl 15.00. Anslut här: meet.google.com/tnd-wgya-zbp

Individuella anpassningar på folkhögskolan

Cirka en tredjedel av alla deltagare med funktionsnedsättning på folkhögskola har NPF (Neuropsykiatisk funktionsnedsättning) eller AST (Autismspektrumtillstånd). Denna målgrupp upplever i stor omfattning att studierna på folkhögskola fungerar mycket bra, främst genom de individuella anpassningar som görs utifrån folkhögskolans särskilda pedagogik.

En viktig fråga är vad som händer efter folkhögskolestudierna, särskilt utifrån att funktionsnedsatta är en grupp som särskilt riskerar långvarigt och samhälleligt utanförskap utan sysselsättning som jobb eller studier.

Folkhögskolans roll

Vad blir folkhögskolans roll i ett sådant sammanhang, hur kan man arbeta i praktiken för att förbereda deltagaren på denna övergång på ett så bra sätt som möjligt? Vilka lämpliga aktörer behöver folkhögskolan samverka med för att ge deltagare med funktionsvariationer en så god fortsättning som möjligt för ett gott och hållbart liv?

Medverkande: Lena Fredin, SYV och lärare på Fornby folkhögskola.

Program Folkhögskoleforum 2020 >

Startsida Folkhögskoleforum 2020 >