Folkhögskolan – en hållbar väg för deltagare med NPF/AST
Presentation
Folkhögskolan – en hållbar väg för deltagare med NPF/AST (pdf) >
Träffa Lena i Google Meet
Du får även möjlighet att träffa Lena vid ett möte i Google Meet, den 5 november kl 15.00. Anslut här: meet.google.com/tnd-wgya-zbp
Individuella anpassningar på folkhögskolan
Cirka en tredjedel av alla deltagare med funktionsnedsättning på folkhögskola har NPF (Neuropsykiatisk funktionsnedsättning) eller AST (Autismspektrumtillstånd). Denna målgrupp upplever i stor omfattning att studierna på folkhögskola fungerar mycket bra, främst genom de individuella anpassningar som görs utifrån folkhögskolans särskilda pedagogik.
En viktig fråga är vad som händer efter folkhögskolestudierna, särskilt utifrån att funktionsnedsatta är en grupp som särskilt riskerar långvarigt och samhälleligt utanförskap utan sysselsättning som jobb eller studier.
Folkhögskolans roll
Vad blir folkhögskolans roll i ett sådant sammanhang, hur kan man arbeta i praktiken för att förbereda deltagaren på denna övergång på ett så bra sätt som möjligt? Vilka lämpliga aktörer behöver folkhögskolan samverka med för att ge deltagare med funktionsvariationer en så god fortsättning som möjligt för ett gott och hållbart liv?
Medverkande: Lena Fredin, SYV och lärare på Fornby folkhögskola.