Bygg din egen tidslinje
Sagas berättelse
Tidsåtgång: Ett lektionstillfälle
Material: Projektor, högtalare, Sagas film (ca 18 min)
Förberedelser: Skapa en Menti om ni vill arbeta digitalt
Syfte: Introducerar deltagare för berättande, syftar till att inspirera och exemplifiera för deltagare vad en personlig berättelse kan låta och hur berättandets struktur fungerar
Introduktion
Titta på filmen med Sagas berättelse tillsammans. Saga är deltagare på Dalslands folkhögskola i Färgelanda och medverkade i projektet Min story – vår agenda.
Under hösten 2022 medverkade Saga i en gemensam digital konferens för projektets alla skolor. Under konferensen delade Saga sin egen berättelse om sitt liv och sin resa till folkhögskolan. Saga skapade en egen tidslinje i det digitala verktyget Padlet som ni kommer kunna följa i filmen.
Triggervarning
Informera deltagarna om att den här berättelsen innehåller ämnen som hederskultur, hedersvåld, tvångsgiftermål och våld i nära relationer.
Instruktioner
Titta på filmen tillsammans.
Samtal om Sagas berättelse
- Låt deltagarna sätta ord på vad Sagas berättelse fick dem att tänka och känna.
- Låt deltagarna plocka ut och återberätta de viktigaste bitarna ur berättelsen.
- Ett tips är att använda tidslinjeövningen som underlag för att tillsammans rita upp Sagas tidslinje. Där kan ni tillsammans diskutera händelser och vändpunkter i Sagas berättelse. Detta kan fungera som ett bra sätt att introducera deltagarna för tidslinjen som de ska skapa runt en egen berättelse så småning om.
- Om deltagarna vill dela med sig av sina tankar anonymt kan ni tex använda postit-lappar eller skapa en Menti.