Ansvarsfördelning
Annica och Olle om att vara skolledare:
- Personlighet
- Tydlighet
- Delaktighet
- Motivation – tillit
- Meningsfullhet och glädje
- Ha mod att vårda friheten
- Betona särarten
Rektors ansvar
Rektor har det yttersta ansvaret för att leda och samordna det pedagogiska arbetet vid folkhögskolan. Rektor har också mandat att besluta om folkhögskolans organisation och resursfördelning, och att fatta de beslut och utöva det ansvar som framgår av
- utbildningsformen
- statsbidragsvillkoren
- den lagstiftning och andra föfattningar som gäller.
Rektor kan delegera delar av sitt ledningsuppdrag och stödjer biträdande rektor i sitt uppdrag.
Hjälp, vi behöver en delegationsordning!
Biträdande rektors ansvar
Biträdande rektorer har i de flesta fallen samma arbetsuppgifter som en rektor har, men utan att ha det yttersta ansvaret för folkhögskolans verksamhet. Den biträdande rektorns uppdrag ska regleras i en skriftlig delegation från rektor.
I vissa fall är biträdande rektors uppdrag vara mer administrativt, med arbetsuppgifter som till exempel tjänstefördelning, schemaläggning och planering.
Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO), Annica Wallenborg-Flynn, verksamhetschef för Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation (OFI) och Nevert Schmidt, biträdande rektor på Botkyrka folkhögskola, om rollen som biträdande rektor.
Huvudman eller styrelses ansvar
Ordföranden är folkhögskolans ansikte utåt gentemot medarbetarna, deltagarna, allmänheten, samarbetspartners och Folkbildningsrådet. Ordföranden ska vara väl insatt i folkhögskolans uppdrag, arbetssätt och verksamhet.
Ordförande sammankallar och leder styrelsens möten och säkerställer att rektor har de förutsättningar som krävs för att utföra styrelsens och skolans uppdrag.
Lyssningstips – folkbildningens roll i en polariserad värld
Hur kan folkbildningen, folkhögskolorna och folkrörelserna navigera i en värld som blir allt mer polariserad? Där demokratin utmanas och där moderna AI-verktyg utmanar vår förmåga att ta in andra perspektiv och att vara källkritiska? Folkhögskolepodden träffar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO).
Hitta mötesplatser och nätverk
Det finns flera olika nätverk och samarbeten inom folkhögskolan.
Till alla Facebookgrupper (öppnas i ny flik)
Till samlingssidan för nätverk inom folkhögskola (öppnas i ny flik)
Hitta vidare
- Hur ser unga på folkhögskolan i dag?
- Hjälp, vi behöver en delegationsordning!
- Kurser, konferenser och utbildningar för ledning och styrning
- Felicia Hedström, rektor på Jakobsbergs folkhögskola: "Det är punkigare att vara rektor på folkhögskola" (öppnas i ny flik)
- Johanna Gritte om yrkesrollen, kommunikation och konflikthantering (pdf, öppnas i ny flik)
- Matz Nilsson om förutsättningar för ledarskap på folkhögskola (pdf, öppnas i ny flik)