Internatet och bildningsmiljön – vad händer efter klockan 17?

Vad har internatet för betydelse utifrån ett bildningsperspektiv? Vi får ta del av exempel från flera folkhögskolor och deras arbete i praktiken.
Uppdaterad: 28 oktober 2020

Internatet på folkhögskola lever i en osäker tid, vissa menar att det är något som kommer att försvinna, andra att internatet erbjuder specifika möjligheter att arbeta med hela människan i ett bildningsperspektiv.

Som utgångspunkt för ett samtal kring folkhögskolornas internat har vi låtit tre aktörer berätta lite om sina tankar och sin verksamhet i filmerna nedan.

Träffa de medverkande

Du ges även möjlighet att träffa de olika aktörerna vid ett möte i Zoom, den 4 november kl 13.00-14.00. Länk till mötet: https://us02web.zoom.us/j/6224679451

Medverkande:
Karin Langeland, rektor, Nordiska folkhögskolan i Kungälv
Svante Grogarn, bitr. rektor Nordiska folkhögskolan i Kungälv
Anneli Appelskog, rektor Sundsgårdens folkhögskola
Rasmus Kolby Rahbek, Senioranalytiker Videncenter for Folkeoplysning
(Moderator: Ambika Hansell Ek)

Nordiska folkhögskolan i Kungälv

 

Sundsgårdens folkhögskola i Helsingborg

 

Forskaren Rasmus Kolby Rahbek

 

Program Folkhögskoleforum 2020 >

Startsida Folkhögskoleforum 2020 >