FAMN - Pedagogisk utveckling genom berättelser
Inspirationen kommer från Ruhi Tyson, forskare och doktor i pedagogik vid Stockholms universitet. Berättelsen används som ett alternativt sätt att beskriva de pedagogiska metoderna i projektet.
Projektet har hittills tagit fram ett 70-tal metoder tillsammans med 150 deltagare. Ambitionen framöver är att kvalitetssäkra metoderna och synliggöra folkhögskolans särart genom att komplettera metoder med berättelser från deltagare och lärare.
Ruhi Tyson som är doktor i pedagogik medverkar i projektet för att inspirera och vägleda oss i arbetet med att ta fram berättelser. Förutom sin akademiska bakgrund arbetar han som lärare i bokbinderi.
Syftet med FAMN
FAMN står för folkhögskola som arena för metodutveckling med nyanlända.
Syftet med FAMN-projektet är att ta fram, kvalitetssäkra och sprida modeller och metoder för att unga nyanlända i större utsträckning ska kunna fullfölja behörighetsgivande studier på folkhögskola.
Stöd av ESF-rådet
FAMN genomförs med stöd av ESF-rådet under 2019–2021. Folkbildningsrådet är projektägare och projektet genomförs tillsammans med Eslövs, Hagabergs, Strömbäcks, Dalslands och Marieborgs folkhögskolor.
FAMN-projektet arbetar med att utveckla kopplingen mellan språkintroduktion och allmän kurs på folkhögskola. Fokus ligger på att utveckla folkhögskolans pedagogik gentemot målgruppen, men också att belysa de förutsättningar som finns för att nyanlända deltagare i större utsträckning ska upptäcka folkhögskola som utbildningsalternativ.
Metodbok och länkar
Projektets resultat kommer att samlas i en metodbok.
Läs gärna mer om projektet på Folkbildningsrådets webbplats och blogg >
Länk till en folder som kort beskriver projektet >
Kontakt
Lena Östlund
Projektledare FAMN
lena.ostlund@folkbildningsradet.se
08-412 48 32