Kvalitetssäkra verksamheten med Allmän kurs och SeQF
Hur kan man ta fram mål och läranderesultat? Hur kan ett årshjul för SeQF-arbetet se ut? Och vad kan ett SeQF-dokument innehålla?
Inspelningen är från ett webbinarium den 11 maj 2022.
Fornby folkhögskolas mål
Att ta fram mål är en gemensam process på Fornby folkhögskola, där alla lärare på Allmän kurs och ledningen är delaktiga. De utgår från följande frågor:
- Vad vill vi med vår allmänna kurs?
- Vad ska kursen ge deltagaren som helhet?
Fornby folkhögskola formulerar sina mål som att kursen ska
- ge nya möjligheter och förutsättningar att...
- erbjuda möjlighet att...
- ge ökade kunskaper om och förståelse för...
- ge kunskaper som bidrar till att öka förmågan till och känslan av...
- ge träning i och verktyg för att...
- skapa förutsättningar som möjliggör...
- ge ökad förståelse för...
- vara en miljö som präglas av trygghet, gemenskap och glädje men också av individuella utmaningar.
Så beskriver Fornby folkhögskola hur studierna på respektive nivå organiseras på grundskolenivå (SeQF-nivå 2)
På Fornby folkhögskola finns ingen enskild grundskolekurs. På grundskolenivå intygas kunskaper i svenska/svenska som andraspråk, engelska, matematik och samhällskunskap motsvarande årskurs 9. Dessutom ingår historia, religion och en förberedande kurs för gymnasiestudier i naturkunskap i kursen.
I alla inriktningar av Allmän kurs finns möjligheten att studera enskilda ämnen på grundskolenivå. Efter avslutad kurs på grundskolenivå har den studerande uppnått följande:
- Den studerande uttrycker sig väl i både tal och skrift.
- Den studerande känner till grundläggande sammanhang i samhälle, kultur och natur.
- Den studerande deltar och bidrar till gemenskapen och arbetet i grupper och vid gemensamma aktiviteter.
Fornby folkhögskola ser flera vinster med sitt arbetssätt:
- Att sätta gemensamma ord på vad vi gör och vad vi vill göra.
- Att tvingas titta på helheten tillsammans.
- Värdefulla diskussioner kring mål och mening.
- Något gemensamt i kollegiet att luta sig mot och
att kunna gå tillbaka till. - Något gemensamt, ej ämnesspecifikt, att kommunicera till deltagarna.
- Det blir tydligare vad allmän kurs på Fornby innebär, vilken vår särart är, vilket även kan vara användbart ur marknadsföringssynpunkt.
Årshjulet för SeQF-arbetet på Katrinebergs folkhögskola
Tidig höst (innan terminsstart):
- Undervisande lärare skattar läranderesultatens förekomst i verksamheten och har dessa mål i åtanke vid sin planering.
- Kanske behöver något läranderesultat uppdateras eller revideras också?
- Vi frågar oss själva: Finns läranderesultaten i verksamheten på Allmän kurs? Hur kan vi arbeta med dem? Läranderesultaten behöver inte gälla för varje ämne, utan för Allmän kurs generellt.
I slutet av vårterminen:
- Undervisande lärare följer upp läranderesultatens förekomst i verksamheten. Dels i samtal inom arbetslaget, men om möjligt även tillsammans med deltagarna t ex på gemensam linjetid.
- Vi frågar oss själva: I vilken omfattning har läranderesultaten uppnåtts i verksamheten på Allmän kurs? Finns det något läranderesultat som vi inte når? Kan deltagarna relatera till målen genom att de arbetat med dem på något sätt under läsåret?
Innan sommarupphållet:
- Slutsatser och dokumentation kring uppföljningsarbetet.
- Vi frågar oss själva: Behöver vi ta med oss något inför nästa läsår? Notera, komplettera, dokumentera och eventuellt revidera läranderesultaten. Inför kommande översyn av skolans samlade SeQF-dokument behöver vi också notera eventuella ändringar.
Vårterminen vartannat år gör arbetsgruppen en översyn och revidering för att kontrollera att skolans generella SeQF-dokument hålls aktuellt och uppdaterat enligt gällande villkorsanvisningar från Folkbildningsrådet. Detta dokument fastställs av rektor med datum för fastställandet.
Vad innehåller SeQF-dokumentet?
Katrinebergs folkhögskolas SeQF-dokument innehåller:
- Katrinebergs mål och läranderesultat
- en beskrivning av skolans uppföljning av läranderesultaten under kursens gång
- en beskrivning av hur intygsutfärdandet kvalitetssäkras
- en beskrivning av hur den årliga utvärderingen görs och när dokumentet uppdateras.
Kvalitetssäkring av SeQF
I Katrinebergs folkhögskolas samlade SeQF-dokument anges till exempel följande:
- En bakgrundsbeskrivning av hur skolan arbetar med antagning, behörigheter och omdömessättning generellt.
- Att innehållskrav och omfattningskrav för att få ett SeQF-intyg är säkerställt genom befintliga rutiner för till exempel behörighetsgivade och omdömessättning.
- Rutiner för utfärdande av SeQF-intyg. Detta sker via Schoolsoft och skolans administratörer vid fullgjorda krav.
- Rutinerna för årshjulet.
- Namnen på de personer som ingår i arbetsgruppen som ansvarar för uppföljning och revidering av dokumentet.
Det lyfts också fram att SeQF-dokumentet följs upp vartannat år.
Hitta vidare
Kontakt
Har du frågor om innehållet på den här sidan?
Jonna Hamlin Müntzing